Diversiteit is niet: verkleuren. Het is meer dan inhuren en aansturen. Het is erkennen wat er is, erkennen wat er was, erkennen wat er komen moet. Het is uit handen durven geven. Het is van je stoel afstappen en toegeven dat je het niet weet. Diversiteit is ruimte maken. Voor meer, voor anders. En niet alleen op jouw voorwaarden. Jouw huis is mijn huis.

— Nagaré Willemsen in de Groene Amsterdammer.

over ons

De nieuwe spelers is een organisatie die focust op maatschappelijke en culturele representatie in het podiumkunstenonderwijs en de podiumkunstensector. De naam verwijst naar kunstenaars in spe die een nieuwe taal kunnen introduceren, maar ook een nieuwe inkijk. De nieuwe spelers zijn toekomstige kunstenaars die onvoldoende op podium te zien zijn.

you can’t be what you can’t see
— Marian Wright Edelman

Dat de superdiverse maatschappij niet wordt weerspiegeld in de brede podiumkunsten is een gemiste kans. Er is heel wat jong talent met ambitie voor acteren en theater maken, maar ze weten niet hoe ze eraan moeten beginnen. Niet iedereen heeft dezelfde startpositie en stoot op culturele, sociale, maatschappelijke en financiële drempels.
Met de nieuwe spelers richten we ons specifiek op die mensen van 16 tot 25 jaar met een diverse etnisch-culturele en/of sociale achtergrond, omdat zij structureel ondervertegenwoordigd zijn in de podiumkunsten.

We bieden een gratis coachingstraject op maat en willen de deelnemers voorbereiden op de toelatingsproeven van de verschillende drama-opleidingen om door te groeien als professionele kunstenaar in de podiumkunstensector.

We laten hen kennis maken met alle aspecten van acteren en theatermaken en creëren mogelijkheden, afgestemd op hun noden en vragen.

We zetten in op een aanpak die ervoor zorgt dat ze zichzelf kunnen zijn en groeien in een veilige omgeving

de nieuwe spelers staat voor een structurele en duurzame aanpak om meer maatschappelijke en culturele representativiteit op de theaterpodia, in series en films te krijgen. We vinden het belangrijk dat nieuwe spelers een ruimte kunnen innemen waar ze verhalen kunnen vertellen die ze willen vertellen.

Om dit doel voor maatschappelijk en culturele diversiteit in de brede podiumkunstensector meer kracht bij te zetten, reiken we zelf de handen uit naar de drama-opleidingen en de brede podiumkunstenorganisaties om een mentaliteitswijziging tot stand te brengen én meer kunstenaars met een diverse etnisch-culturele en/of sociale achtergrond vooruit te helpen in hun professionele artistieke parcours. 

​We delen onze bevindingen met de betrokken hogescholen en partners, zitten mee aan de tafel in overlegstructuren, opleidingscommissies en werkgroepen om samen te werken aan concrete acties om ons doel te bereiken. De inbreng van de deelnemers ligt hier mee aan de basis. 

© StampMedia

© OPENDOEK, Lander Van Assche en Isa de Grood

historiek

Op 6 juni 2016 vond in de Antwerpse Monty Duo Dates plaats, een platform voor (nieuwe) ideeën om het (Antwerpse) kunstenveld te diversifiëren. Bij twee van de duo’s Els De Bodt (hetpaleis) & Jarrod Francisco (Likeminds, Amsterdam) en Aminata Demba (actrice) & Clara van den Broek (SKaGeN en Koninklijk Conservatorium Antwerpen) kwam de organisatie van een vooropleiding naar boven. Deze zou voor jong talent dat, omwille van socio-culturele of socio-economische redenen, minder makkelijk toegang heeft tot de drama-opleidingen, drempels kunnen verlagen om deel te nemen aan de toelatingsproeven en aansluiting te vinden bij deze opleidingen.

Er was veel bijval voor dit idee en het werd verder uitgewerkt. Er werden partners (zie hieronder) gezocht die tegelijkertijd ook een financiële bijdrage deden om een projectcoördinator in dienst te kunnen nemen.

Op 3 juli 2017 kwam de (tijdelijke) projectcoördinator Abbie Boutkabout in dienst. Ze voerde eerst een vooronderzoek en bracht zowel het kunstenlandschap als het jeugdwerk (georganiseerd én niet-georganiseerd) in kaart. Zo peilde ze naar de haalbaarheid en het nut van een vooropleiding theater in Vlaanderen.

Al snel was de conclusie dat de vooropleiding er moest komen. Er was vraag naar zowel vanuit de kunstensector, de drama-opleidingen als van jongeren. Ze plaatste wel enkele kanttekeningen:

+ de vooropleiding diende een duurzaam en structureel karakter te hebben

+ de vooropleiding diende gedragen te worden door zoveel mogelijk partners

+ de vooropleiding diende op twee sporen te werken

Via Koninklijk Conservatorium Antwerpen werden er door AP Hogeschool middelen vrijgemaakt om gedurende 9 maanden professionele coaches te engageren. Er werd een vzw opgericht met de afgevaardigden van elke partnerorganisatie. In april 2018 werd een website en brochure ontwikkeld, wat de start betekende voor de communicatiecampagne van de eerste editie van de nieuwe spelers.

In juni 2018 nam Cynthia Schenkels de fakkel over als coördinator en ging de vooropleiding van start op 8 september 2018.